Bra fart på försäljningen av säsongsbiljetter

Publicerad 10 februari 2012

Till dags dato har MFF sålt 6575 säsongsbiljetter. Målet är att matcha förra årets fina siffror på 7800.
 

– Det känns bra, vi är ett starkt publiklag och brukar vinna den här ligan, men samtidigt vill vi upp en bra bit till, säger MFFs kommunikationschef Per Welinder.
 
Förra året landade slutsiffran på 7800 säsongsbiljetter, men då lockade även Europaspelet många årskortsköpare
 
– Vi märker det främst på försäljningen av ståplatskort. Med årskort på ståplats var man garanterad plats i europamatcherna när kapaciteten är reducerad, menar Welinder. Samtidigt är ståplatskortet det mest förmånliga om man jämför med lösbiljettpriser, så alla som tänker gå på derbyt och en åtta matcher till bör köpa det om man tänker på ekonomin.
 
Förra året såldes över 1600 ståplatskort. De siffrorna ligger man inte på idag.
 
– Ståplatspubliken köper sina årskort senare, där är det ju ingen hets till själva platsen, säger Welinder. Vi märker också att många som hade sittplats förra året börjar agera först nu, så på totalen ser det ganska bra ut ändå.
 
MFF redovisar säsongsbiljetter istället för det annars vedertagna uttrycket ”årskort”. Det beror på att årskort endast är en av produkterna som ger tillträde till samtliga matcher. MFF säljer även loger, klubbstolar och företagskort. Därför väljer man att redovisa säsongsbiljetter som samlande begrepp, samt bokade platser till respektive match när lösbiljettsförsäljningen kommit igång.
 
Till vårens matcher provar vi ett nytt grepp och lanserar ”Vårpaketet”. 3 matcher i en biljett. Matcherna är mot Syrianska, Helsingborg och Elfsborg.
 
– Vi vet att matchen mot HIF brukar säljas slut. Med vårpaketet kan våra trognaste besökare försäkra sig om plats till derbyt, även om de inte väljer årskort, säger Welinder.

Suget efter HIF-biljetter verkar vara lika stort i år som tidigare. Försäljningen av klubbstolar och loger går redan som tåget.

– Hur förra årets avbrutna matcher påverkar oss i år återstår att se. Till i år har man ändrat på reglerna så båda matcherna som blev förstörda förra året hade genomförts som det ser ut i år, så det känns betryggande. Man ska tänka på att vi aldrig tidigare haft avbrutna matcher av den anledningen förut. Tidigare i MFFs historia har vi nog bara haft två avbrutna matcher, och då var det på grund av regn. Så att företagsförsäljningen går bra är ju en indikation på att folk har förstått det här och bara ser fram emot matchen – precis som det ska vara! avslutar Welinder.