Nya Malmö Stadion, del 7
Nätverket drog sitt strå till stacken i början av Stadionprocessen och försökte, via ett brev, påverka beslutsfattarna i rätt riktning. Brevet tryckte inte enbart på arenans fördelar ur ett sponsorperspektiv, utan Nätverket menade att en ny fotbollsarena var hela Malmös angelägenhet. I sjunde delen av artikelserien får vi höra vad två av Nätverkssponsorerna förväntar sig av den nya arenan. Wihlborgs är veteraner i Nätverket, medan ServicePartner är nya för i år.
Nätverket drog sitt strå till stacken i början av Stadionprocessen och försökte, via ett brev, påverka beslutsfattarna i rätt riktning. Brevet tryckte inte enbart på arenans fördelar ur ett sponsorperspektiv, utan Nätverket menade att en ny fotbollsarena var hela Malmös angelägenhet. I sjunde delen av artikelserien får vi höra vad två av Nätverkssponsorerna förväntar sig av den nya arenan. Wihlborgs är veteraner i Nätverket, medan ServicePartner är nya för i år.
Wihlborgs har varit med i Nätverket sen dess början 2000. Företagets informationschef, Iréne Johansson, berättar att Wihlborgs har haft stor glädje av sin medverkan.
– Vi gick med i Nätverket när det startade, för att se vad det kunde bli av satsningen och givetvis för att stötta Malmö FF. Vi har haft mycket glädje av Nätverket och deltagit i samtliga aktiviteter som ordnats. Nätverksträffarna riktar sig både till våra kunder samt vår personal. Den fotbollsintresserade personalen står på kö för att få vara med och spela i sponsorfotbollen, säger Iréne Johansson om företagets medverkan i Nätverket.
Wihlborg har etablerat många kontakter via Nätverket och Iréne Johansson tycker att fotbollen erbjuder ett lätt sätt att lära känna andra.
– Om man träffar en kund här på kontoret blir det mer att man pratar om lokalerna. Det är bättre att ta med dem på fotboll, då får man något kul att prata om nästa gång man ringer varandra. MFF öppnar dörrarna till så många andra. En av tankarna med Nätverket är ju att om något av företagen behöver få en tjänst utförd, så ska Nätverksföretagen i alla fall få chansen att bli tillfrågade.
Precis som namnet antyder är alltså modeordet ”networking” en viktig del av Nätverket. Och kanske förbättras möjligheterna till nätverkande på en ny arena?
– När vi idag tar med viktiga kunder på matcherna, träffas Nätverket inne i Idrottsmuseets lokaler, som inte är så roliga. Även om Nätverket har växt, blivit bättre och mer proffsigt efter hand, så kommer det att bli skillnad med en ny arena. Stadions lokaler saknar fräscheten. Toaletterna är inget kul, löparbanorna gör att man hamnar långt ifrån planen och så vidare. På den nya arenan blir det antagligen mer VIP-möjligheter, som gör att vi kan ta hand om kunderna bättre.
Iréne har varit på studiebesök på Amsterdam Arena och berättar om VIP-logerna som hon tyckte var för lyxiga.
– Det blev nästan för mycket. En så lyxig loge ger fel signaler, jag tror lagom är bäst.
I alla fall för oss, som är ett fastighetsbolag. Våra kunder hade nog inte blivit jättenöjda om vi visat upp en sådan loge och säkert tyckt att vi hade kunnat sänka våra priser istället.
Även hockeyn ska få en ny arena, varför är ni inte med i deras satsning istället?
– Fotbollen är stark här i Malmö och den ligger även oss varmast om hjärtat. Det är svårare att få med kunder på hockey, fotbollen har en bättre produkt. Och med en ny arena kan den växa ytterligare. Vi har många kunder som inte kommer ifrån Malmö, men som funderar på att etablera sig i staden. Därmed blir möjligheten att ta med kunder på fotboll en viktig del när vi ska visa upp vad som händer här i Malmö.
Sponsringen till MFF är inte enbart välgörenhet, utan företagen vill naturligtvis ha ut någonting av sin investering. Att kunna erbjuda ett bra och roligt evenemang till såväl kunder som personal verkar vara viktiga drivkrafter hos båda sponsorerna jag intervjuar. Och även om de inte vet så mycket om arenan i dagsläget är de övertygade om att Nya Malmö Stadion kommer att innebära långt bättre evenemang än vad gamla motsvarigheten kan göra.
Kristoffer Bottolfsen, grundare till ServicePartner, bestämde sig i år för att hans företag skulle bli en del utav Nätverket. Och sedan februari i år är man stolt medlem av MFF Nätverket, som företaget skriver på sin hemsida. Beslutet att gå med i Nätverket grundades bland annat i den nya fotbollsarenan som kommer att stå klar 2009.
– Jag har funderat på att gå med i Nätverket under ett par års tid. Nu kände vi att det var dags, då det händer mycket kring Malmö FF. Så arenan är helt klart en del av beslutet. För mig är det här det största som har hänt på väldigt länge, både ur mitt perspektiv som sponsor och som supporter, säger Kristoffer Bottolfsen.
Kristoffer nämner även möjligheten att bjuda företagets kunder och personal på olika evenemang, som viktiga faktorer när de beslutade att gå med i Nätverket. Likt Iréne Johansson tror han även att den nya arenan öppnar för helt andra möjligheter än de som Malmö Stadion erbjuder idag.
– Jag vet inte så mycket om arenan ännu, men vi kommer att få bättre platser tack vare att arenan blir så tät. Man verkar tänka mycket på det här med akustiken, så stämningen kommer att bli bättre. Dessutom kommer alla restauranger och loger innebära en otrolig skillnad mot nu.
Vad är det som saknas på Malmö Stadion?
– Själva byggnaden är gammal, den är inte hopbyggd och alla platser är inte bra. Idag får vi träffas vid idrottsmuseet före matcherna, det blir mer logiskt att ha allt på samma ställe. Man har gjort det man kan, med det man har idag. Men jag tror att den nya arenan kommer att innebära en helt annan upplevelse än idag, om allt faller ut väl.
Just upplevelsen och akustiken återkommer Kristoffer till när vi talar om hans förväntningar på arenan. Han har inte haft förmånen att se någon av de moderna arenorna i Europa, men har dock besökt den senast byggda arenan i Sverige, Borås Arena. Och att se en match där var, enligt Kristoffer, en helt annan upplevelse än att besöka Malmö Stadion. Mycket tack vare att löparbanorna är borttagna, man kommer närmare planen och akustiken förbättras då ljudet studsar mot väggarna.
Komponenter som Nya Malmö Stadion ska uppfylla. Ur Nätverkets perspektiv tycker Kristoffer att den största fördelen med arenan är att samtliga lokaler kommer att rymmas i samma byggnad.
Hur har medlemskapet i Nätverket varit så här långt?
– Oerhört givande. Vi har redan träffat många nya människor och skapat nya kontakter. Vi har fått mycket positiv respons från både våra kunder och vår personal. Framförallt är jag stolt över att stötta MFF och att få vara med i det MFF bygger upp!
Sammanfattningsvis är både Wihlborgs och ServicePartner nöjda med vad Nätverket har att erbjuda idag. Men Malmö Stadion är gammal och för femtio år sedan planerades inga VIP-loger, dåtidens amatöridrott krävde som mest en hedersläktare. Att nämna fotboll och produkt i samma andetag fanns inte på kartan.
Därmed förstår jag att även sponsorerna varit eftersatta på den gamla ”himmaborgen”.
Med loger, restauranger, bättre stämning, fräschare lokaler och mycket mer därtill, så anpassas Nya Malmö Stadion för professionell idrott. Även om de två intervjuade företagen är ett minimalt tvärsnitt av MFF:s alla sponsorer, så torde samtliga Nätverkssponsorer ha samma längtan efter den nya arenan och dess utvidgade möjligheter.
Gustav Ek
Åttonde och sista delen i vår artikelserie om Nya Malmö Stadion kommer på fredag.