Malmö FF prisade på marknadsföringsgala!
Malmö FF fick ett hedersomnämnande när mim(Marknadsföreningen i Malmö) ikväll på en glittrande gala i Malmö delade ut pris till ”Årets marknadsförare 2002”. Konferencier för de närmare fyrahundra gästerna var komikern och Lundapågen David Batra som både skämtade om reklambranschen och härmade MFF-klacken.
För nionde året i rad delade mim ut priset Årets Marknadsförare med motiveringen ”Till Årets Marknadsförare utses den som i sin marknadsföring visat särskilt goda ekonomiska, marknadsmässiga eller kommunikativa resultat till följd av yrkesmässig skicklighet, långsiktighet, originalitet och affärsmässighet”
De nominerade i år var Alfa Laval, Grand Hotel i Lund, Pågen och Malmö FF. Vann gjorde Pågen som därmed går vidare till riksfinalen på Cikus i Stockholm den 16 oktober. Malmö FF gratulerar Pågen till priset och vi känner oss naturligtvis lite delaktiga med tanke på det fina samarbete som finns mellan Malmö FF och Pågen.
Malmö FF:s nominering motiverades med följande text:
”1999 åkte MFF ut ur Allsvenskan, vilket för klubben innebar ett bryskt uppvaknande. Tillsammans med medlemmar och sponsorer samlades man runt målsättningen att Malmö FF skall vara Sveriges bästa fotbollsförening, både på och utanför planen.
För att förflytta varumärket MFF från det sargade och lite självgoda till något alla kan känna sympati för, genomfördes en rad åtgärder för att både öka exponeringen och fördjupa relationerna till samhället.
Resultatet av det enträgna arbetet är bland annat att publiksnittet ökat med 100%, att antalet sponsorer fördubblats, att souvenirförsäljningen femdubblats och att varumärket Malmö FF rankas högst bland alla Allsvenska klubbar.
Malmö FF har genom ett målmedvetet och i många stycken nytänkande arbete lyckats skapa ett starkt varumärke som människor i alla åldrar, oavsett bakgrund, kan känna tillhörighet till.
För att vinna SM-guld krävs 26 bra dagar på ett år. För att vinna människors sympati för sitt varumärke krävs 365.”
/Patrik Jandelin- galareporter