STOLLYWOOD först på plan.

Publicerad 09 maj 2003

Aldrig tidigare har en svensk idrottsförening gjort en varumärkesbyggande reklamfilm. Malmö FF är därmed först ut med den nya reklamfilmen som visades på bio i Malmö och Lund innan säsongen. Hemsidan har pratat med Stollywood – företaget bakom filmen.

Det är tuffa tider för skånska reklamföretag. Det är tveksamt om det även gäller för Stollywood. Efter blott ett halvår har man producerat filmer både för Malmö FF och ICA-koncernen.

Ni är ju ett stockholmsföretag från början, vad fick er att flytta söderut?
Stockholm är en vacker stad, men den ligger helt fel. Det är i Öresundsregionen framtiden finns, säger Tobias Ollén, filmproducent.

Vilket är MFF-filmens budskap?
Målet med filmen är att ytterligare öka intresset kring MFF. Den riktar sig både till ”sovande anhängare” och nya potentiella supportrar. Vi föreslog att man skulle göra en långsiktig och varumärkesbyggande film som blickar längre fram än till nästkommande match. Vi valde temat europaspel, säger Johan Gustafsson, AD.

Hur tänkte ni när ni arbetade med idé och manus?
Vi ville sticka ut. Vi skrev först ner vad man skulle vänta sig för innehåll i en sån här film. Man kunde tänka sig bilder från en match, en nick i krysset och lite tifo. Man väntade sig definitivt högt tempo, höga ljud och snabba klipp.
Vi gjorde precis tvärtom. Vi valde att ha få klipp, låg ljudnivå och ett stillsamt tempo. Filmen skulle vinna styrka i det lugna. När dessutom loggan och taglinen, ”I höst spelar vi i Europa””

huvudpartners

officiella partners